یکشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۳ |۹ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 13, 2024
دیدار

حوزه/ تمام این برکت‌هایی که در قم وجود دارد از یُمن وجود حضرت معصومه سلام الله علیها است، حوزه‌ی علمیه با عظمت قم بر گرد قبر مطهر این حضرت تأسیس شده، به برکت این بی‌بی دو عالم فریاد انقلاب اسلامی از قم بلند شد، در روایات آمده که در آخرالزمان مردم برای حفظ دین‌شان و حتی از جهت حفظ امنیت خود به قم پناه می‌برند.  

به گزارش خبرگزاری حوزه، در آستانه سالروز وفات حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، اعضای ستاد موکب‌های عزاداری اُخت الرضا با آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی دیدار و گفت و گو کردند.

آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی در این دیدار ضمن عرض تبریک فرا رسیدن ولادت امام عسکری(ع) در سخنانی گفت: تا ۲۰ سال پیش اصلاً هیچ صحبتی از سالروز ارتحال و ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها نبود، یک علتش این بود که از حیث تاریخ دلیل روشنی پیدا نمی‌شد که چه روزی را قرار بدهند تا اینکه مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (ره) در جواب نامه تولیت حرم مطهر مرقوم کردند: درست است که ما دلیل روشن و قطعی در دست نداریم، امّا در برخی ولادت‌ها و شهادت‌ها نیز دلیل روشن و قطعی در دست نیست. بالاخره ایشان یک روز به دنیا آمده و یک روز هم از دنیا رفته اند و ما می‌توانیم آن روزی که احتمال ولادت یا وفات حضرت در آن میرود را به عنوان بزرگداشت مقام ایشان مطرح کنیم؛ این نوشته در آستان حضرت معصومه سلام الله علیها موجود است.

وی افزود: تمام این برکت‌هایی که در قم وجود دارد از یُمن وجود حضرت معصومه سلام الله علیها است، حوزه‌ی علمیه با عظمت قم بر گرد قبر مطهر این حضرت تأسیس شده، به برکت این بی‌بی دو عالم فریاد انقلاب اسلامی از قم بلند شد، در روایات آمده که در آخرالزمان مردم برای حفظ دین‌شان و حتی از جهت حفظ امنیت خود به قم پناه می‌برند.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز داشت: حضرت معصومه سلام الله علیها در نزد پدر بزرگوارش مقامی بسیار والا داشته؛ در تاریخ فقط از دو بانو یاد شده که پدرشان به ایشان فرموده‌اند «فداها ابوها»، ایشان و حضرت زهرا سلام الله علیها که وجودی مثل پیامبر که اشرف مخلوقات است چنین در حقش فرموده و این روی حب پدر، دختری نبود که بفرماید فداها ابوها، وقتی ‌دید فاطمه سلام الله علیها چه مقامی نزد خدا دارد این تعبیر را ‌کرد، لذا هرگاه فاطمه زهرا به دیدار پیامبر می‌آمد حضرت به استقبال او می‌رفتند و دست زهرا را می‌بوسیدند.


رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: در یک نقل عده‌ای از قمی‌ها به مدینه رفته بودند تا خدمت امام کاظم برسند و پاسخ سؤالاتشان را بگیرند امام کاظم در مدینه نبود. حضرت معصومه فرمودند سؤال‌ها را به من بدهید بعد بیائید جواب آن را بگیرید، بی‌بی‌ خود جواب تمام سؤال‌ها را نوشت و به آنها داد. در بین راه آن جمع به امام کاظم برخورد کردند. حضرت وقتی پاسخ سوالها را مشاهده کرد با خرسندی فرمودند «فداها ابوها»؛ سه امام معصوم در مورد بی‌بی فرموده‌اند: «من زارها فله الجنّة» سال‌ها قبل از ولادت، جدّشان امام صادق(ع) فرمودند: فرزندی از من در قم دفن می‌شود که هر کس او را زیارت کند بهشت بر او واجب می‌گردد. امام هشتم فرمود: «من زارها کمن زارنی» اگر انسان بخواهد بین خدا و خود، کسی را واسطه قرار دهد برای کسب حاجات معنوی و دنیوی، اگر امام معصومی واسطه قرار بگیرد مگر می‌شود آن حاجت را خدا رد کند، اگر حضرت معصومه هم واسطه قرار داده شود همین نتیجه را دارد ولو امام نبوده است. ولی بر اساس مقامی که دارد، «إن لک عند الله شأناً من الشأن»، این یک شأن فوق العاده است نه فقط یک شأن و جایگاه عادی، این مطالب برای ما محرز است.


وی ادامه داد: در بسیاری از کشورها حتی خیلی از شیعه‌ها نمی‌دانستند مزار آن حضرت در قم است، از مقاماتش نیز خیلی اطلاع نداشتند. از آن زمان به بعد نام حضرت جهانی شد و از کارهای بسیار بزرگی که مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی ره در کنار احیای فاطمیه داشتند احیای نام حضرت معصومه سلام الله علیها نزد مردم دنیاست؛ حال بحث در ‌این است که ما باید امروز از این شخصیت به‌خوبی استفاده کنیم، حضرت معصومه شخصیتی است که فردی مثل ملاصدرا که نظیرش در میان فلاسفه کمتر پیدا می‌شود برای حل مشکلات علمی خود به ‌او توسل می‌جست؛ بنده از خیلی‌ قمی‌ها حتی غیر قمی‌ها از خارج ایران شنیدم که می‌گویند هر حاجتی داریم متوسل به حضرت معصومه می‌شویم وحاجاتمان برآورده می‌شود.


آیت الله فاضل لنکرانی ابراز داشت: تشکیل ستاد موکب‌های عزاداری اُخت الرضا برای اداء حق حضرت، آن هم تا اندازه‌ای، قدم بزرگی است که باید صد سال پیش برداشته می‌شد، باید روز وفات حضرت معصومه دسته‌جات عزاداری برای عرض تسلیت به سمت حرم راه بیفتند، این کار را خیلی مهم بدانید، زیر خیمه حضرت است که انسانها هدایت و حاجاتشان برآورده می‌شود، بازار قم و حوزه علمیه این روز تعطیل است، قمی‌ها در بزرگداشت حضرت نباید کوتاهی کنند من همین‌جا به سهم خودم از حرکت بسیار خوب استاندار قم بابت پیشنهاد تعطیلی ادارات قم در روز وفات حضرت معصومه سلام الله علیها تشکر می‌کنم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha